Aha-Momente – nur scheinbar aus heiterem Himmel

Wie im vorherigen Post versprochen, hier nun die wichtigsten Quellen zu meinem Psychologie-Heute-Artikel Aha! Wenn der Groschen fällt sowie etwa ab der Mitte des Posts weitere interessante Funde zum Thema, die ich gemacht habe, als der Artikel schon fertig war.

Meine Quellen:

a) Bücher:

John Kounios und Mark Beeman, Das Aha-Erlebnis: Wie plötzliche Einsichten entstehen und wie wir sie erfolgreich nutzen, Deutsche Verlags-Anstalt, München 2015

Adam Grant, Nonkonformisten: Warum Originalität die Welt bewegt, Droemer, München 2016 (nur ein Teil davon passt zum Thema)

b) Wichtige Artikel/Studien:

John Kounios, Mark Beeman: The Aha! Moment: The Cognitive Neuroscience of Insight. Current Directions in Psychological Science 18/2009, 210-216, 10.1111/j.1467-8721.2009.01638.x

Ezra Wegbreit, Satoru Suzuki, Marcia Grabowecky, John Kounios, Mark Beeman: Visual Attention Modulates Insight Versus Analytic Solving of Verbal Problems. The Journal of Problem Solving 4/2012, 94-115/10.7771, 1932-6246.1127

Rob Margetta, What happens when ‚Aha!‘ strikes: http://www.nsf.gov/mobile/discoveries/disc_summ.jsp?cntn_id=135833&org=NSF (Kounios-Interview, August 2015)

Nina Landmann, Marion Kuhn, Hannah Piosczyk, Bernd Feige, Dieter Riemann, Christoph Nissen: Entwicklung von 130 deutschsprachigen Compound Remote Associate (CRA)-Worträtseln zur Untersuchung kreativer Prozesse im deutschen Sprachraum. Psychologische Rundschau 65/2014, 200-211, 10.1026/0033-3042/a000223

Carola Salvi, Edward M. Bowden: Looking for Creativity: Where Do We Look When We Look for New Ideas? Front. Psychol. 7/2016, 1-12, 10.3389/fpsyg.2016.00161

Shelley H. Carson, Jordan B. Peterson, Daniel M. Higgins: Decreased Latent Inhibition Is Associated With Increased Creative Achievement in High-Functioning Individuals. Journal of Personality and Social Psychology 85/2003, 499-506, 10.1037/0022-3514.85.3.499

Benjamin W. Mooneyham, Jonathan W. Schooler: The Costs and Benefits of Mind-Wandering: A Review. Canadian Journal of Experimental Psychology 67/201, 11-18, 10.1037/a0031569

Ut Na Sioa, Thomas C. Ormerod: Incubation and cueing effects in problem-solving: Set aside the difficult problems but focus on the easy ones. Thinking & Reasoning 21/2015, 113-129, 10.1080/13546783.2014.886626

Robert Root-Bernstein, Lindsay Allen, Leighanna Beach, Ragini Bhadula, Justin Fast, Chelsea Hosey, et al.: Arts foster scientific success: Comparison of Nobel prizewinners, Royal Society, National Academy, and Sigma Xi members. Journal of the Psychology of Science and Technology 1/2008, 51–63, 10.1981/(DOI ????)

Linden J. Ball, John E. Marsh, Damien Litchfield, Rebecca L. Cook, Natalie Booth:  When distraction helps: Evidence that concurrent articulation and irrelevant speech can facilitate insight problem solving/ Thinking & Reasoning 21/2015, 76-96,  10.1080/13546783.2014.934399

Cynthia P. May: Synchrony effects in cognition: The costs and a benefit. Psychonomic Bulletin & Review 6/1999, 142-147, http://link.springer.com/article/10.3758%2FBF03210822

Mareike B. Wieth, Rose T. Zacks: Time of day effects on problem solving: When them non-optimal is optimal.  Thinking & Reasoning 17/2011, 387-401, 10.1080/13546783.2011.625663

Denis Dumas, Kevin N. Dunbar: The Creative Stereotype Effect. PLoS ONE 11/2016, e0142567/10.1371/journal.pone.0142567

Interessante spätere Funde zum Thema, die mit dem zu haben und das bestätigen, was ich in meinem Artikel beschreibe, sowie eine weitere Studie und ein Buch:

Auch Hilary Mantel duscht, um auf gute Ideen zu kommen: http://www.theguardian.com/books/2016/apr/16/hilary-mantel-my-writing-day

Autor und Schreiblehrer Dean Wesley Smith hat die Erfahrung gemacht: „the more tired, the more original the story ideas“, s. ca. Minute 4:00 in diesem Youtube-Video: https://www.youtube.com/watch?v=BgIHW1UHclo

Krimiautor Andreas Föhr antwortet auf die Frage „Hast Du ein festes Schreibritual?“: „Nein. Außer, dass ich ziemlich lange Minesweeper spiele oder Sudokus löse, bevor ich anfange.“ http://www.mordsbuch.net/2016/05/12/interview-mit-andreas-f%C3%B6hr/

Laut dieser interessante Studien spielt auch die Persönlichkeit bei Aha-Momente bzw. dabei, was sie fördert, eine Rolle: http://blogs.scientificamerican.com/beautiful-minds/relaxation-increases-creativity-of-introverts-more-than-extraverts/

Das Schlusswort hat Steve Jobs:

“Creativity is just connecting things. When you ask creative people how they did something, they feel a little guilty because they didn’t really do it, they just saw something. It seemed obvious to them after a while. That’s because they were able to connect experiences they’ve had and synthesize new things. And the reason they were able to do that was that they’ve had more experiences or they have thought more about their experiences than other people.

“Unfortunately, that’s too rare a commodity. A lot of people in our industry haven’t had very diverse experiences. So they don’t have enough dots to connect, and they end up with very linear solutions without a broad perspective on the problem. The broader one’s understanding of the human experience, the better design we will have. [Wired, February 1996]

gefunden in einer Sammlung von Steve-Jobs-Zitaten hier: http://blogs.wsj.com/digits/2011/08/24/steve-jobss-best-quotes

Einige spätere Funde (Juli 2016):

Zum Thema „Wer gute Ideen haben will, muss außerdem viele, darunter auch eine Menge schlechte hervorbringen“ (s. die Outtakes im vorherigen Post) habe ich gerade dieses Zitat der Sängerin und Songwriterin Dolly Parton gefunden: „But when I write, I don’t try to be commercial. … You can’t really purposefully try to do that. If they’re good, they’re good, and if they’re mediocre, they’re mediocre. I got a lot of them, too. “ (Kursivierung von mir)

IMG_0234.JPGThema Aufschieberitis: Dieses Bild von Miro habe ich im Miro-Museum in Barcelona fotografiert. Es ist deshalb bemerkenswert, weil er es 1937 begonnen hat (die erste Schicht), aber erst 1960 vollendete (nämlich die groben Linien). Bei Künstlern macht es offenbar manchmal Sinn, wenn sie die Arbeit hinausschieben und geduldig auf originelle Ideen warten.

Zum Thema Aha-Moment allgemein und Prokrastinieren im Speziellen passt dieses Zitat von Joseph Heller aus einem Interview:

I was lying in bed in my four-room apartment on the West Side when suddenly this line came to me: “It was love at first sight. The first time he saw the chaplain, Someone fell madly in love with him.” I didn’t have the name Yossarian. The chaplain wasn’t necessarily an army chaplain—he could have been a prison chaplain. But as soon as the opening sentence was available, the book began to evolve clearly in my mind—even most of the particulars . . . the tone, the form, many of the characters, including some I eventually couldn’t use. All of this took place within an hour and a half. It got me so excited that I did what the cliché says you’re supposed to do: I jumped out of bed and paced the floor. That morning I went to my job at the advertising agency and wrote out the first chapter in longhand. Before the end of the week I had typed it out and sent it to Candida Donadio, my agent. One year later, after much planning, I began chapter two.

Ent-Kursivierungen, sprich: Hervorhebungen, von mir.

Zum Thema Arts foster scientific success, s. Literaturliste oben: Culture: Cultivate the muse.

Aha-Moment, wie er typischer nicht sein könnte: beim Zähneputzen

As he was brushing his teeth on the morning of July 17, 2014, Thomas Royen, a little-known retired German statistician, suddenly lit upon the proof of a famous conjecture at the intersection of geometry, probability theory, and statistics that had eluded top experts for decades.

Ebenfalls typisch: dass er das Problem mit etwas aus einem anderen Bereich kombiniertend, was dann die Lösung lieferte. Nachzulesen hier: https://www.wired.com/2017/04/elusive-math-proof-found-almost-lost

Ende 2016 erschien dieses Buch, in dem der Erfinder der Serienfigur MacGyver, Lee Zlotoff, seine Methode verrät, Aha-Momente herbeizuführen, um Probleme zu lösen: The MacGyver Secret: Connect to Your Inner MacGyver And Solve Anything

Zum Thema „Arts foster scientific success“ (s. Paper oben): Chemie-Nobelpreisträger Joachim Frank schreibt auch Kurzgeschichten gefunden in einem Tweet von Daniel Lingenhöhl: https://twitter.com/lingenhoehl/status/915524360869486592

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